Summa sidvisningar

lördag 1 juni 2019

Mat...


Jag har alltid gillat att laga mat och anser mig själv vara en duktig kock. Just nu är det lite si och så med matlagningen, försöker hela tiden hitta enkla vägar. Inte för att jag vill utan för att jag inte är bekväm i köket längre.

Allt tar sån tid! Jag måste lägga fram allt som behövs till köksbordet. Ta fram knivar, skärbrädor, slevar, skålar och dessutom allt som ska tillredas. När allt är framme kan jag sätta mig och börja hacka, skiva och allt som behövs. Sen får jag ta fram en pall och sätta mig så jag når både spisen och bänken. 

Skulle vara bra med en pall på hjul. Jag har sagt ganska länge att jag ska skaffa en sån, men kommer aldrig iväg.

Åter till matlagningen. Förr for jag omkring som ett torrt skinn i köket. Jag kunde laga mycket mat på en gång. Söndagar t ex var dagar då jag gjorde flera rätter samtidig, frös in i portionslådor. Både till jobbet och hemma.


Jag älskar matlagningsprogram och jag har samlat på kokböcker. Förr testade jag hela tiden nya recept och bjöd hem gäster. Det gör jag nästan aldrig nu för tiden, bara till syster och knappt det. I påskas hade jag barnbarnen med familjer på mat. Det blev ett helt påskbord med mycket mat.


Jag höll på i flera veckor för att få allt klart. Det var jättekul men fan så jobbigt. Tomas och Helen skulle komma dagen efter men det orkade jag inte med.

Igår gjorde jag pizza på färdig pizzadeg, la på stark salami, champinjoner och mozzarellaost. Jättegott trodde jag det skulle bli. För det första kunde jag knappt skära upp en bit, seg deg! Var som en varm macka eller en dålig Billys Panpizza. Så jävla besviken, det gick ju inte att äta.

Idag har jag gjort min goda kycklingröra. En påse fryst Kina-mix (förr använde jag Hawai-mix men det finns inte längre), en burk krossad ananas och kyckling. Brukar steka kycklingfiléer och dela i bitar och blanda i. Sen gör jag en dressing på creme fraiche, majonnäs och lite spad från ananasburken. Kryddar med salt, cayennepeppar och curry och häller över röran. Det är jättegott!


Men den här gången köpte jag färdiggrillade kycklinginnerfiléer. Bbq-kryddade med en massa kryddblandningar och vitlökspulver. Det var ingen hit om jag säger så. Luktade inte särskilt gott. Jag gjorde vad jag kunde för att få bort smaken, mycket kryddor, curry, mango-curry, chiliflakes mm. Men det hjälpte inte alls! Kasta bort igen!

Slut på genvägar nu, slut på färdiglagat och annat. Det är bara dyrt och jag gör bättre själv! Det får ta den tid det tar. Och nu är det dags att köpa en "rullstol" och skyddsmatta!!!

Lev väl!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar