Summa sidvisningar

måndag 10 juni 2019

För 10 år sen...

Bild från KFG på Förrådsgatan, Anna-Karin fotograf


För tio år sen hände det ganska mycket i mitt arbetsliv. På bara två veckor förändrades hela min tillvaro på jobbet mycket drastiskt. Hastigt och mindre lustigt!

2009
Måndag 1 juni 
Min arbetsgivare KFG i Gävle blev av med sitt uppdrag. Uppdragsgivaren sa upp kontraktet med omedelbar verkan.
Tisdag 2 juni
Min arbetsgivare varslade om uppsägning. Chock!
Onsdag 3 juni 
Lotta (vän och tidigare kollega) ringde mig och sa att en annan arbetsgivare, Miroi, skulle komma att behöva personal. Jag fick namn och telefonnummer och order att ringa. Tyvärr fick jag ingen kontakt men lämnade meddelande på svarare. Jag åkte hem och filade på min CV, utifall att...
Torsdag 3 juni 
På morgonen blev jag uppringd och tillfrågad om jag kunde komma på en intervju på Miroi samma dag kl 15.00. Jag mailade över min nygjorda CV, sen berättade jag för min chef Susanna vad som var på gång. Intervjun gick jättebra, jag fick träffa två personer, bl a närmaste chef Uffe. Han skulle höra av sig om ett par dagar.
Fredag 4 juni 
Jag och mina kollegor i Gävle fick veta att vi skulle jobba i Sandviken under uppsägningstiden. Vi skulle vara mentorer till nya kollegor i ett annat uppdrag som skulle genomföras.
Måndag 8 juni
Lunch på Fh med Lotta när jag blev uppringd av Uffe som vill träffa mig en gång till. Snabbt iväg med buss till Gävle för träff kl 14. Jag fick jobbet! Vi skrev anställningsavtal på stört, sen gick jag raka vägen över till min chef Susanna och lämnade in min uppsägning. Jag fick sluta samma dag om jag ville, men jag valde att stanna veckan ut för att städa upp och avsluta mina gamla uppdrag.
Fredag 12 juni 
Jag blev avtackad av både chefer och kollegor på KFG. Det var jäkligt vemodigt, jag hade ju jobbat i företaget sen 2002. Det hade hänt mycket, flyttat runt och bytt lokaler, chefer och kollegor. Framför allt fått arbeta med många olika verksamheter, en otroligt lärorik tid.
Måndag 15 juni 
Jag började på mitt nya jobb på Miroi. Jag skulle ansvara för verksamheten i Sandviken, i princip jobba med samma saker som på gamla jobbet, med samma uppdragsgivare Arbetsförmedlingen.

Som sagt, allt gick jättefort. Jag fick nytt jobb först av alla, trots att jag inte har nån formell utbildning.

När uppdraget på Miroi var slut efter fem år så blev jag återigen uppsagd och arbetslös. Då trodde jag faktiskt att mitt arbetsliv var över, jag trodde aldrig att jag skulle få nytt jobb eftersom jag hade fyllt 64 år. Men efter några veckor fick jag ett meddelande från Anna-Karin (vän, tidigare kollega och chef), som sa "vill du ha jobb, ring mig"! Hon fixade en intervju på Work for You som resulterade i ett nytt jobb igen.

När man jobbar i den här branschen som handlar om uppdrag och upphandlingar så får man lära sig vara flexibel på mer än ett sätt. Allt kan förändras snabbt, man kan aldrig ta för givet att att få en fast tjänst. Det krävs att man har förmåga att anpassa sig till nya situationer med jävligt kort varsel. Kan man inte det så ska man jobba med annat!

Med lite tur, en bra CV och ett bra kontaktnät så har det gått bra för mig!


Tack Lotta och Anna-Karin för att ni krattat manegen åt mig! Ni är guld värda.
Bilderna har jag fräckt nog snott från deras FB (utan att fråga)

Lev väl!

PS
KattFröken fyller 10 år idag.


Det står räkor och kokt torsk på hennes meny.

2 kommentarer:

  1. Å jag fick äran att jobba med dig… på mitt första jobb i mitt ”andra” liv :) mycket av det jag gör idag präglas av det du lärt mig ❤️

    SvaraRadera