Summa sidvisningar

söndag 25 november 2018

Tradera...

Jag är inne i ett Tradera-stim. Har kammat hem två + fyra vickningsgafflar, två kokböcker och fyra ljuslyktor. Dom klassiska OS-lyktorna har jag letat efter. Jag köpte en när den kom, tror det var till Sarajevo-OS 1984, köpte den på Storsjömässen kommer jag ihåg. Den lyktan har Håkan idag. Gafflarna är retro från 60-talet.


I flera år har jag sökt efter Karin Schädströms stora bok. Boken är från 1999 och kostar mellan 6-900 att köpa på Bokbörsen men jag har kommit över den för 350 spänn. Ett fynd! Jag har sett henne laga julmat i TV bl a med Fredrik Eriksson och Nils-Emil Ahlin. Varje gång jag såg henne tänkte jag på min farmor och hennes syster Viola som båda var kallskänkor. Hon dog 2011.

Så här står det om henne:


Karin Chädström är en levande legend inom vår restaurangnäring och har jobbat med mästerkockar som Tore Wretman, Nils-Emil Ahlin och Werner Vögeli. Nu får hon själv inta huvudrollen och delar generöst med sig av sina recept på klassiska rätter ur det svenska köket. Men hon berättar också sin egen historia, hur hon som glasmästar- och kokerskedotter från Småland tog tåget till Stockholm på 40-talet för att skapa en egen tillvaro. En kvalitetskokbok rakt igenom.





På fredag ska jag vara min egen kallskänka och göra lite smårätter till mig och Syster. Det får bli till årets glöggmingel. Vi minglar i soffan så vi inte tappar bort oss, hahaha...








Gratinerade krustader med salami, brie och fikonmarmelad, gratinerade tunnbrödsrullar med serrano och västerbottensost och en ljummen päronsallad med ädelost, fikon, honung och valnötter. Naturligtvis också pepparkar och ädelost. Blossa står för glöggen. Det får bli vårt småplock i "restaurangvagnen" innan På spåret.

Därefter är vi laddade för tävling tillsammans med Eva som sitter i Bomhus och är med oss på Messenger. Vi täcker in ganska mycket, vi har olika kompetenser.

På lördag har jag bokat bord hos Carolina på Kiosken. Det är min Indepence Day, 17 år som oberoende och enastående. Det ska firas med en god middag och ett par glas av livets goda!

Nu blir det enkelt kvällsfika, te och Brandts skorpor med västerbottensost. Inte dumt det heller.

Lev väl!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar