Summa sidvisningar

måndag 19 november 2018

Snart advent...

Advent - snart dags att plocka fram stjärna och ljusstakar. Tvätta fönster och stryka gardiner. Att sätta upp gardiner behöver jag hjälp med. Det klarar jag inte längre på egen hand, klättra på stegpallen är alldeles för riskabelt så vinglig som jag är.

Jag köpte en ny stjärna och två nya ljusstakar förra året. Min gamla kopparstjärna har jag kvar som ska sitta i köksfönstret bakom den röda gardinen. Jag har ju bara två fönster i lägenheten så en ljusstake ställer jag i en hylla eller på en bänk. Det blir nog bra vilket som.

 

Jag ser fram emot glöggsäsongen. Blossas glöggsorter gillar jag allra bäst, både den vanliga och dom som baseras på rom och konjak. Den här årgångsglöggen med en massa konstiga smakkombos hoppar jag gärna över, 

I mitt gamla liv köpte jag alltid färska snittblommor till helgen, jag bodde granne med en blomsterhandel. Nu för tiden har jag skippat alla blommor hemma, både krukväxter och snittblommor. KattFröken kan inte låta bli att tugga på grönt, blommor, färska örter och sallad. Allt utom kattgräs som hon helt och hållet ratar.

I fredags gjorde jag ett undantag, jag var in och hälsade på Sara på BlancaDesign och köpte några tistlar som jag ställde i tre små vaser efter som mina andra två var alldeles för stora. Det blev jättebra, dom står högst uppe på en hylla, på säkerhetsavstånd från fröken Katt.


Jag köpte också vansinnigt god smörkola med havssalt. Hon hade nån mer smak också. Gå in till Sara och köp!!!

I lördags var det premiär för Vinterstudion och Popsen är äntligen på plats igen. Nästa helg startar VC i längdskidor och helgen därefter skidskytte. Underbart!


Dessutom startar säsongens omgång av På spåret. Jag har faktiskt inte missat ett enda program sen starten 1987. Om jag inte kunde titta när det sändes så spelade jag in på video eller som nu för tiden tittar på playfunktionen. Syster och jag tittar och vi tävlar tillsammans med en god vän, Eva i Gävle, som är med på Messenger. På blodigt allvar tävlar vi mot TV-lagen. Vi håller jämna steg för det mesta men ibland vinner vi faktiskt, om vi inte tappar på musikfrågorna. Syrran och jag är lite nördiga när det kommer till frågesport, vi har ju medverkat i Vem vet mest, både hon och jag!

Idag har jag äntligen betalat in det sista för Birkas Santa Cruise. Nu är det inga flera stora utgifter kvar, bara dom vanliga månadsutgifterna.


Som jag berättat tidigare så kostar kalaset mycket pengar. Det mesta ombord ingår i priset så man behöver ingen jättekassa att ta med. Jag handlar nästan ingenting i taxfree, bara det som jag vill ha i hytten. Och så pengar till cafeteria och barer förstås. Jag kostar på mig den här kryssningen som är min julklapp till mig själv och det är jag värd.


Nuförtiden behöver jag ju inte köpa en massa julmat och där sparar jag pengar. Julklappar ger jag bara till Johanna och Olle. Eller rättare sagt till Jane och Petter som får pengar att fördela som dom vill mellan barnen. Till nästa jul har det kommit en ny familjemedlem eftersom mitt bonusbarnbarn Fredrik och hans Diana väntar en baby i vår.

Nu är det dags för eftermiddagskaffe och en del förberedelser för veckans jobb.

Lev väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar