Summa sidvisningar

söndag 14 april 2019

Påskplanering klar...



Nu har jag äntligen bestämt mig för hur påskbuffén ska se ut. Allt är handlat och klart! Det känns bra, nu är det bara lagandet kvar att ta itu med.

Ungefär så här kommer det kanske se ut;


Småvarmt:
Köttbullar, prinskorv, ugnsomelett med stuvning och Janssons frestelse.

Sallader och sill:
Potatissallad, cole slaw, mozzarella caprese, senapssill, löksill, skärgårdssill och brännvinssill.

Pålägg:
Rostbiff, rökt bog, pepparsalami, chilisalami, små korvsnacks

Ägghalvor:
Majonnäs, räkor, rom, kaviar och citron. (Var och en dressar sina egna ägg.)

Ost:
Boxholms gräddost, Boxholms chiliost, Kvibille mild ädel, brie och gorgonzola.

Bröd:
Kavring, franska och kex

Dryck:
Ramlösa, påskmust, festis, öl och snaps.

Köttbullar och prinskorv ligger klara i frysen. Jansson ska göras imorgon och frysas in. På fredag och lördag gör jag sallader, skalar räkor, kokar ägg och gör majonnäs. Det som ska göras samma dag som ligan kommer är omelett och stuvning. Sen är allt klart att dukas upp.

Påskägg med godis och pyssel till dom yngre är också klart.


Tyvärr kan alla inte komma samma dag. På Påskdagen kommer barnbarnen med familjer, utom Evelina som jobbar. På Annandagen kommer Tomas, Helen och Ulla. Huset fullt i två dagar.

För att boosta mig inför allt kockande så gör jag en tripp till Falun först. Jag åker direkt efter jobbet på skärtorsdag och kommer hem runt lunch på långfredag.

Jag har bokat Taksviten på First Hotel Grand, har fått ett jättebra pris. Påskerbjudande + mina insamlade "coins" blev en hygglig rabatt.


Sviten har en egen balkong. Eftersom det är lovat bra väder i påsk så kan jag sitta där smutta på nåt gott och läsa Camilla Läckbergs senaste bok "En bur av guld". Systern hämtade boken på Enen igår, hon läser den först sen är det min tur.


Innan det är helg så är det tre halvdagars jobb, tisdag fm, onsdag em och torsdag fm. Personalmöte på tisdagen. Sen smäller det!

Nu är det middagsdags, det blir kyckling, ris och currysås. Eller nåt ditåt...

Lev väl!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar