Summa sidvisningar

torsdag 27 december 2018

På landbacken igen...

Efter några dygn till havs är jag hemma igen. Jag har haft fantastiska dagar. Det enda jag har behövt bry mig om är klockan. Kl 8 frukost, kl 14 lunch och klockan 20.30 middag. Fantastisk mat varje måltid och verkligen bra service. Första dagens lunch serverades en jättegod skaldjurssoppa. Jag har bett om att få receptet!

 
     Hjortsteksmousse                                             Äpple på flera sätt

    Skaldjurssoppa (bild från nätet)

Jag hade ganska trevligt bordssällskap, en gammal man från Linköping som hade mycket roliga minnen som han delade med sig av och en kvinna från Märsta som också var trevlig men lite tjatig. Vid bordet intill satt en gammal bekant som var mitt bordssällskap för två år sen. Jättekul att träffas igen.

Träffade flera gamla bekanta, både från Sandviken och från Gävle. När man reser ensam som jag gör så gör man många nya bekantskaper, om man vill. Två par från Kalmar sällskapade jag med flera gånger. Där vilade inga ledsamheter, det var jäkligt mycket gapskratt.

   Brasseriet

   Tapas och öl från poolbaren i Brasseriet

   Förmiddagsfika i Caféet

Jag rekommenderar verkligen Birkas Julkryssning. Det är fantastiskt ordnat både med kryssningsprogram och utflykter i Kemi med omnejd. Många har redan preliminärbokat bord i matsalarna till nästa jul. Det är det bästa betyget. Långkryssningarna på sommaren med olika destinationer och längd är precis lika omtyckta. Kanske kan det bli en kryssning i sommar, Höga kusten och Vasa lockar.

https://www.birka.se/kryssningar/langkryssningar

I vilket fall som helst är det skönt att vara hemma och på landbacken igen. Jag jobbar nu i mellandagarna och nästa vecka också.

Jag har gjort en beställning från Coop i Valbo som levereras imorgon eftermiddag. Mat till morgondagens restaurangvagn med Syster. Hon får förresten agera skickebud till bolaget så jag får lite godis till nyårshelgen.

   Förra årets nyårssupé

Jag har totat ihop en liten nyårsmeny för mig och KattFröken. Vi ska ha eget kalas hon och jag. Min Skagenröra på smörstekt kavring och oxfilé med klyftpotatis och gorgonzola- och sherrysås. Rött vin och bubbel. KattFröken ska få kokt torskrygg och några räkor att mumsa på.

Sen blir BingoLotto med Rickard.

  

Lev väl!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar