Summa sidvisningar

måndag 11 december 2017

Räknar dagarna...

Jag räknar dagarna till jul.
Till min julkryssning som går
av stapeln 22 december.

Det blir min tredje julkryssning.
2015-16 var det två dygn.
Stockholm-Mariehamn-Stockholm.
Låg stilla i Mariehamn hela julaftonen.

Den här gången åker vi ända till Kemi i Finland.
Kemi ligger längst upp i Bottenhavet.
Nära den svenska gränsen,
ca 3 mil från Haparanda.

4 dygn till sjöss med Birka Cruises.
Kostar mycket, jag har betalat i omgångar för att ha råd.
https://www.birka.se/kryssningar/santa-cruise

Eftersom jag har svårt att gå, stå och köa,
så har jag bokat ledsagarservice.
Det betyder att jag får hjälp vid på- och avstigning.
Det kostar ingenting extra.

Helpension.
Välkomstdrink första kvällen, 
tre 3-rättersmiddagar, ett julbord, tre frukost, 
två luncher samt en brunch sista dagen.

Jag har bokat en enkel hytt med fönster.
Ca 10 kvm, TV och kylskåp.
Det blir alldeles lagom.
Jag har fått en hytt som ligger alldeles
intill hissarna.
Precis som förra året.

Jag har varit utan internet i fem dagar.
Sandvikenhus har bytt leverantör av fibernätet.
Min vanliga leverantör sa upp mitt abonnemang.
I tisdags var det stopp!
Jävlar vilket krångel det har varit för mig.

Jag hade en flersidig instruktion i flera steg
hur jag skulle göra men i helskotta heller, 
jag kom inte ens förbi första steget..
Jag blev lovad hjälp att fixa till det 
men den hjälpen såg då jag inte röken av.
Morr...

Efter att ha spytt galla på Fb
så ringde Elisa och berättade vad hon
trodde var felet.
Hon rådde mig att dra ur alla kontakter 
och låta allt vila en halvtimme ungefär.
Och vips - sen fungerade det.
Jag kunde registrera mig på Sandviken Energi
och boka nytt abonnemang.
Lätt som en plätt!

Men ojojoj va offside man känner sig utan nät.
Fick ladda på extra surf på telefonen.
Netflix och CMore var inte att tänka på.
Längdskidor och skidskytte kolliderade på TVn.
Det blev en jäkla zappande fram och tillbaka
mellan kanalerna efter som Playfunktionen
var ur funktion så att säga!

I övrigt har jag haft en bra helg.
Jag var på födelsedagskalas på lördag eftermiddag.
Janes Petter och Johanna fyllde år.
En trevlig eftermiddag med en Olle i högform.

Senare på kvällen var UllaCarin och jag 
bjudna till Åsa och Ryda som är tillfälliga grannar
i december månad.

Åsa hade som vanligt ett bord fullt med småplock.
Öl, vin och drinkar i vanlig ordning.
Gott, gott, gott...
Nettan och Micke var också med,
det blev en hel del flabbande under kvällen.

Nu ska jag packa ett par matlådor så jag 
har mat i veckan.
Jag jobbar bara tis-ons-tors
sen har jag julsemester i 2½ vecka.

Ratarataraaa...












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar