Summa sidvisningar

onsdag 11 januari 2017

Wabi sabi...

Jag blev påmind om Wabi sabi i ett
gammalt Fb-inlägg från 2012.
Jag hittade då ett reportage i nåt månadsmagasin.
Det var ganska inspirerande och
jag läste en hel del om det då.
Jag tyckte det passade in i min tankevärld.
Det gör det fortfarande.
 
"Wabi-sabi står för allt som inte är
skinande nytt, perfekt, polerat, symmetriskt
och prydligt ordnat."
Citat från Sköna hem.
 
 
Man säger också så här:
"Livet är ett ständigt flöde - i det eviga kretsloppet
försvinner ingenting, det bara förvandlas.
Det är lönlöst att krampaktigt hålla fast vid det som är,
vare sig det handlar om ungdom eller framgång.
Att vara öppen för det som sker, utan att planera för mycket,
kallas inom wabi sabi för wu wei.
 
I västvärlden där vi matas med chimären
att vi kan styra våra liv som vi vill,
är det mycket svårt att släppa kontrollbehovet
och oron för framtiden.
Men att gruva sig för framtiden skapar onödig oro.
Tänk på att rädslan sällan finns i nuet,
utan i en fantasi, som nästan aldrig inträffar.
Om vi alltid befinner oss i framtiden, missar vi faktiskt hela livet!"
 
Men visst är det sant!?
 
Allt ska vara så perfekt så man glömmer allt som är viktigt.
Vi ska vara så perfekta, vårt hem ska vara välordnat och perfekt.
Många vill ha det så och det är inget fel med det.
Men jag tror kanske att man missar mycket.
Det blir lite som en falsk trygghet på nåt sätt.
Tror jag iaf.
 
Det viktiga för mig är att må så bra som möjligt.
Att jag vågar skita i att jag inte är perfekt,
att jag inte längre är smal,
att jag inte längre är ung.
Att våga vara stolt med alla skavanker
och dom är många!!!
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar