Summa sidvisningar

fredag 22 december 2023

Helgdagar...

 


Long time no see...

Det har inte funnits nåt värt att notera hittills, inte hänt nåt av intresse. 

Nu står iaf julen för dörren. På uppesittarkvällen och julafton går jag ner till Syster på 34an för att umgås och få lite sällskap. 

Vi gör ett enkelt litet julbord. Jag står för köttbullar, coleslaw, Ernstsallad och ugnsomelett med skink- och champinjonstuvning. Ulla fixar sill och Jansson (som jag inte tycker om) och annat smått och gott. Till uppesittarkvällen smakar vi på skumtomtepannacotta. 

Jag har precis blandat 1 kg köttbullssmet, har kryddat med epice riche (fyra kryddor a la Wretman). Nu återstår att rulla och steka, Det kommer att ta halva dan med min takt. Jag ska krydda smöret i pannan med lite kanel innan jag steker, provar med några och smakar av om det blir bra. 


Resten av juldagarna stannar jag hemma hos mig. Jag streamar nån film och äter resterna av julmaten, skönt att allt är fixat, bara att ta fram och värma. Ska också prova ICAs julrevben som är kryddade med bl a ingefära, kryddnejlika och kanel. Det låter iaf gott. 

Jag har börjat planera min nyårsmeny och mat dagarna därefter. Nyåret firar jag hemma med KattFröken. På 34an är det ju bara hockey som gäller. Det står jag mer än gärna över, fick nog av hockey i mitt förra liv. 

Jag ska kosta på mig en bit oxfilé som jag gör ska laga nåt gott av. Skomakarlåda, Gorgonzolafilé och Biff Rydberg. Låter mycket, men bara en portion av varje. Då räcker det länge!


I trettonhelgen blir det kalas för lille Max som fyller 1 år. Det ska bli underbart att träffa familjen igen, Ser verkligen fram emot det, Får hämtning och ledsagning i snöigt väglag och trappor. 

Snott bilden av Jane

God Jul och Gott Nytt År!

Lev väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar