Summa sidvisningar

onsdag 10 mars 2021

Spistjänstgöring...


Spistjänstgöring idag, lite ovant men känns ändå helt okej att sitta i köksregionen.

Förbereder för Fläskfilé Flamenco, Kyckling med currysås och min egen variant av Club sandwich. Fläsk- och kycklingfiléerna är stekta redan, ligger i folielådor i frysen och väntar tills det är dags för servering. Då först gör jag såserna.

Flamencosås görs med bl a lök, paprika, apelsin, soja, sambal, chilisås och creme fraiche. Den såsen använder jag alltid till tacos eftersom jag inte gillar dom färdiga tacosåserna som bara smakar ketchup.

Jag har hittat ett recept på äpple- och currysås, görs med bl a lök, äpple, curry, buljong och hot chutney. Den såsen har jag inte testat än, men det låter riktigt gott. Som vanligt modifierar jag efter eget huvud. 

Min egen variant av Club sandwich är jätteenkel. Ingen dubbelmacka som byggs på höjden. Jag rostar eller smörsteker ett par skivor vitt bröd som jag lägger på tallrik. Jag lägger på hackad isbergssallad, kycklingfilé, knaperstekt bacon och ringlar majonnäs över. Ingen köpemajo, jag gör min egen - såklart...









Det känns riktigt bra att ha lite framförhållning med käket. Det var ett tag sen...

Apropå mat, ikväll är det Sveriges mästerkock. Jag har en favorit bland deltagarna, gamlingen Niclas. Så roligt att en lite äldre person deltar, inte bara ungdomar. Jag följer honom på Instagram, NICKESVINSMART. Så mycket härliga tips, både vardags- och festmat. 

Jag bläddrar bland streamingsidorna för att hitta nåt lockande. Men det känns som om jag har sett det mesta. Jag såg just att säsong 2 av Exit finns på SvTPlay. Vet inte om jag vill se den, jag blev så förbannad och äcklad av första säsongen, så den får nog vara för min del. Ny säsong av The tunnel och Scott & Bailey finns, men man visar bara ett avsnitt i veckan, så jag väntar tills alla avsnitt är släppta.

När det inte finns nåt annat så kollar jag mina gamla DVD, Mordkommission är en klar favorit. Kommissarie Tennison. Matador och Hillman-filmerna gillar jag också. Igår köpte jag hem Det fjärde protokollet från Tradera, ligger nog i brevlådan imorgon. 

Nu är det dags för dagens middag, den sista resten av potatis- och köttfärsgratängen jag gjorde häromdagen.


Lev väl!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar