Summa sidvisningar

lördag 2 juni 2018

Sova ute...

Sova ute - bland det skönaste som finns.

Det började faktiskt när jag var tonåring.
Jag var ute och slarvade och kom hem sent,
eller tidigt hur man nu vill se det.
För att inte väcka mormor så la jag mig och sov
i en vilstol i soluppgången.

När mormor vaknade och öppnade fönstret så sa hon:
Nämen ligger du där?
Ja, svarade jag, det var så varmt i mitt rum.
Undrar vem som lurade vem???
Hur som helst så upptäckte jag att jag sover
jätteskönt utomhus.

Vi var ett gäng från Västanbyn som ofta tog tält
och drog iväg lite varstans.

Grillade korv och drack mellanöl.
Ibland satt vi inte ens upp tälten utan
sov bara på madrasserna.

När jag var gift så campade vi runt om i Sverige och Danmark.
Så jag har sovit i tält i många år.
Men det är det där att sova under bar himmel som är speciellt.

Åtskilliga gånger har jag sovit på altanerna i Gläntan och Hästhagen,
på luftmadrass, extrasäng eller hammock.

När jag bodde i Norrsätra var balkongerna perfekta att sova på.
Jag har sovit under ett träd i Jönköping.
På stranden vid Mjösa i Hamar, 
där värdparet tog fram videokamera och filmade mig 
på morgonen där jag låg en meter från vattnet.
Snarkandes!


Nu för tiden sover jag "timvis" på balkongen.
Soffan är inte tillräckligt bekväm att sova en hel natt på.
Men när jag vaknar tidigt går jag ofta ut och sover nån timme.
Sen kan det bli en stund på förmiddan och eftermiddan.

Min lilla etta förvandlas till en tvåa under sommaren.
Jag lever nästan hela tiden på balkongen.
Jag äter frukost, lunch och middag.




Kaffe med eller utan dopp, ibland lite kortspel.
Och så bubbel förstås.




Oftast ensam men ibland med Syster.





Det är mitt paradis, mitt sommarställe!
Och KattFrökens förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar